Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

torsdag, maj 25, 2006

En kvart solmusik

Till helgen ska jag på trettioårsfest och jag funderar allvarligt på att ha klänning. Mitt sommarskinn skulle dock kunna behöva lite hjälp och därför tillbringade jag idag en kvart i ett solarium. Jag gjorde en spellista på 5 låtar i min mobil för att ha nåt annat än solariefläkten att lyssna på under solterapin.

HP Burman - E jemtlannstaus 4:12
Låten från 1994 och från allsångskvällen i Jämtland förra sommaren. Våckert.

David Shutrick - En kvinna i mitt rum 3:46
1991-1994 gav Shutrick ut tre album, men trots att hans låt "Sambos på försök" blev rätt poppis, så försvann han mer eller mindre ut från soloscenen efter detta. Han skapade på sent nittiotal gruppen Selfish och står bakom mycket av musiken till höjdarfilmen Smala Sussie från 2003.

Beautiful South - Don't marry her 3:24
Gruppen jag aldrig tröttnar på. Detta är ett inlägg i den ständiga debatten om huruvida man är lyckligare som fri och singel eller som trogen make/maka. Gjort med attityd, intelligens, humor och en mysig melodi, precis som allt annat de producerar. Notera att låten först dyker upp 1997 med en rätt frigjord text, för att sedan presenteras i en mer rumsren version på samlingsskivan från 2001.

Snoddas & Rosen - Två glada laxar från Hälsingland 2:09
Efter jag varit hemma i Söderhamn ett tag så får jag som vanligt ett anfall av överdriven hälsingsk lokalpatriotism. Snoddas var bandyspelaren Gösta från Bollnäs som kom till Hylands hörna för att sjunga i samband med en match mot Hammarby och skapade masshysteri när han sjöng "Flottarkärlek" i direktsändning. Jag kan fortfarande inte höra eller se den inspelningen utan att få gåshud och tårar i ögonen.

Rosen, med förnamn Arne, fick sitt smeknamn från titeln på den låt som han pratade fram 1966. Han ger fortfarande ut skivor, men trots nästan tjugo utgivna album så blev aldrig någon låt större än Rosen.

Dinah Shore - Button and bows 2:01
Underbar filmmusik från 1947. Nådde #1 på USA-listan året efter.
Frasier (Kelsey Grammer) gör en rolig version av denna i avsnitt 3.16 - Look before you leap. Hippity Bippity Boppity Bow, Something and something and buttons and booooooooo-ows!!!

2 Comments:

At 29 maj, 2006 17:00, Anonymous Anonym said...

Blev du nå brun då?

 
At 29 maj, 2006 20:55, Blogger Loyce said...

Oh yes, jag vågade t o m ha på mig klänningen! :)

 

Skicka en kommentar

<< Home