Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

måndag, mars 27, 2006

Inte i samma klick

För ett tag sedan såg jag några kortfilmer med Don Hertzfeldt. Mannen gör absurda handtecknade streckgubbefilmer som t ex Rejected, som 2001 blev oscarsnominerad. Den här mannens filmer älskas av väldigt, väldigt många, men jag kan för mitt liv inte sälla mig till beundrarskaran. Ja, det är imponerande att någon orkar teckna varje ruta för hand och få ryckiga streckgubbar att slåss med ballonger och mörda varandra på spektakulär sätt i flera minuter, men nej, man behöver inte vara humorbefriad för att lämnas oberörd.

*spoiler alert*

Hans första kortfilm Ah, L'amour handlar om en man som uppvaktar kvinna efter kvinna och får höra alla klassiska varianter av nej, såsom "Kan vi inte bara vara vänner?" eller "Jag behöver få vara fri." och sedan lemlästar de honom grovt på känt splattermanér. Inte förrän han berättar att han har pengar så tackar någon ja. The End.

Den här filmen störde mig inte så mycket förrän jag läste en del "eftersnack". Vissa killar säger att det är skönt att någon äntligen visar på hur kvinnorna beter sig, andra säger att Don effektfullt visar en av livets sanningar på ett roligt sätt och han får många lovord för att han är modig som berättar denna sanning. Jag kände att jag måste blogga lite för att vara en motvikt till detta dravel.

Det finns ungefär lika många kvinnor som män i världen, men vissa av dessa är mer eftertraktade i dejtingdjungeln än andra. Det förekommer i det närmaste en sorts glidande skala där de som dejtar betygsätts och rangordnas utifrån ett eller flera av följande adjektiv: snygg, musikalisk, smart, rik, konstnärlig, målmedveten, empatisk, social, sportig, skojig etc. Exakt vilka adjektiv man dras till är såklart individuellt.

Don är rätt snygg, smart, skojig och konstnärlig, så jag kan tänka mig att han skulle finnas högt, högt upp på flera tjejers lista. Så hur kommer det då sig att han blivit så bitter och fått så många avvisanden? Jo, han har förmodligen siktat in sig på att uppvakta en grupp kvinnor ur en annan klick, förmodligen en ännu snyggare klick, där Don med sina teckningsdrömmar förmodligen anses söt, men inte tillräckligt intressant.

En söt framgångsrik kille med pengar skulle däremot gå hem i det lägret, vilket hans film också visar. Betyder det då att alla kvinnor kan köpas för pengar? Nej, det betyder att lagen om utbud och efterfrågan gäller även bland oss människor. Vi är alla lika mycket värda, men alla får inte lika lätt napp på krogen.