Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

söndag, juni 04, 2006

Gladsak #1 - Spansk trägubbe

Eftersom jag nu enkelt kan föra över bilder från min mobil kan jag fylla min blogg med alla saker som jag äger som gör mig glad. Därför startar jag vad som förhoppningsvis blir en kavalkad av gladsaker här i bloggen. Först ut är denna träskulptur som jag hittade i Spanien förra sommaren.

















Min syster var med när jag förälskade mig i den och hon muttrade då något om att hennes sambo också var alltför överdrivet förtjust i träskulpturer i mörkt trä. Jag tog detta som en hint om att hon inte ville jag skulle köpa den, och den var nog dessutom rätt dyr, så jag gick ur butiken tomhänt.

Men min luriga lilla storasyster smög minsann ner till affären efter det att jag återvänt till Sverige och hon betalade för den tänkande trägubben, slog in den i ett paket, tog med den hem till Norden och jag fick en väldigt fin julklapp. En julklapp som gör mig väldigt glad närhelst jag passerar den här hemma och som påminner mig om min syster, om Spanien och om sommaren.

Dess charm är att den är så härligt komplex i all sin enkelhet. Den är å ena sidan avvaktande, grubblande och nästan lite uppgiven, men den lyckas också framstå som utmanande och har en hel del attityd. Designen är också lätt och luftig, men ändå robust och gedigen.

I don't know much about art, but I know what I like.

2 Comments:

At 05 juni, 2006 10:57, Blogger Loyce said...

Kom på att denna gubbe också glädjer min sambo! I en yvig gest under ett byte av scartkabel slog han iväg skulpturen och den dansade iväg längs parketten. Han jagade rätt på den och höll triumferande upp den oskadade trägubben och viftade med den. "Vi borde ha fler sådana här prydnadssaker!" :)

 
At 07 juni, 2006 19:10, Anonymous Anonym said...

Japp, den gillar vi!

 

Skicka en kommentar

<< Home