Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

fredag, juli 07, 2006

Roxen

I min serie Östergötlands sjöar har vi nu kommit till Roxen. Där badade jag idag, och jag blev inte så där särdeles impad.


Roxen har också ett cykellopp, Roxen Runt, men sedan slutar likheterna med Vättern. Roxen har inte alls något klart vatten utan är en våldsamt näringsrik (annat ord för övergödslad?) insjö som drar till sig långt mer fåglar än fisk. Den är också extremt grund (aldrig mer än 8 meter djup!) vilket gör att vattnet snabbt värms upp och sjön erbjöd oss ingen direkt svalka från dagens åskvarma luft.

Men servicen i den närbelägna campingens cafeteria var det minsann inget fel på. Jag fick ta med mig hela kaffekannan ner till stranden! Damen bakom disken var av den åsikten att kaffe i koppar hinner kallna på väg ner till stranden :)