Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

söndag, juni 25, 2006

2000 filmer

Så fort jag har sett en film så betygsätter jag den på Filmtipset. Just idag betygsatte jag min tvåtusende film och jag jubilerar med denna lilla bloggpost.

Filmen jag såg var Caddyshack från 1980. På svenska heter den "Tom i bollen" och den är möjligen för USA vad Göta Kanal är för Sverige. De kom båda alldeles i början av åttiotalet, är båda komedier och innehåller en mängd repliker som citeras i tid och otid.

I sommar pågår faktiskt inspelningen av Göta Kanal 2.
Följ gärna inspelningen på filmens egen blogg(!).

Tillbaka då till mina 2000 betygsatta filmer. Statistik är ju väldigt roligt. Den säger t ex att det är vanligast att jag ser ett amerikanskt (76,8%) drama (42,5%) från nittiotalet (41,8%). Den skådis som dyker upp flest gånger är Samuel L Jackson (35 filmer) och Christian Slater får nöja sig med att vara en god tvåa på 29. Mitt mest generösa betyg påstås vara min femma (högsta betyg) på Tjejen som gjorde lumpen och mitt mest negativa betyg tycks vara min tvåa på Donnie Darko.

Andra sajter som låter en hålla koll på vad man tyckte om sedda filmer är t ex Filmaffinity, Movielens, IMDb och RatingZone och alla dessa, utom IMDb, gissar också vad man kommer tycka om filmer man hittills inte ännu sett och flera har en mängd rolig statistik att erbjuda.

1 Comments:

At 26 juni, 2006 18:15, Anonymous Anonym said...

Du är rolig du, att du bara orkar engagera dig i att recensera alla filmer. Jag kommer ihåg, för typ hundra år sen, att jag skrev ett kort betyg på baksidan av biobiljetten när jag sett en film. Datum, vilka jag gick med och några ord om filmen... Hittade dom för något år sedan och blev helt paff över hur många det var, säkert 50 st...men 2000!!! OJ!!!!

 

Skicka en kommentar

<< Home