Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

måndag, juni 12, 2006

Vättern

Idag har jag tillbringat hela dagen vid Vättern. Trots att jag numera bott rätt länge i Östergötland så vet jag fortfarande inte mycket mer om denna sjö än jag visste redan i lågstadiet, dvs att det är den smala av Sveriges två största sjöar.



Nåväl, bot och bättring, ty Vättern förtjänar större engagemang än så. Det kändes faktiskt ibland som att vara hemma på östkusten eftersom vattnet var kallt och vågorna rullade ljudligt in mot stranden. Vattnet i Vättern är dock betydligt klarare, men havets vindar är å andra sidan friskare, så det jämnar kanske ut sig.

Vättern tycks vara Europas femte största sjö. Bara Ladoga och Onega (både i Ryssland), Vänern och Peipus (i östra Baltikum) är större. Djup är den också, som mest 128 meter och 41 meter i snitt, men vi badade idag (två gånger!) på en väldigt långgrund strand, så det märkte jag inte så mycket av.

Vätterns största ö heter Visingsö och dit kan man åka färja. Det finns massor av fisk i sjön (31 arter) och cyklar man Vättern Runt nu till helgen, så hinner man passera fyra landskap under trettio mil.

Vill man däremot cykla Tjejvättern är man grundlurad eftersom man rundar Boren och minst fyra andra mindre sjöar, men knappt ser till Vättern alls!

Och varför kan inte både tjejer och killar få åka "Boren Runt" utan att behöva anmäla sig till Grabb- respektive Tjejvättern? Men det där är kanske en diskussion som tarvar ett eget blogginlägg. Vättern är hur som helst en bra sjö!