Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

fredag, juni 16, 2006

Jag säger "bått"...

Det är alltid någon låt som får den tvivelaktiga äran att bli "årets sommarplåga". En sådan låt är ofta barnslig och trallvänlig, men den är alltid slightly annoying och denna sommar tycks slaget stå mellan lille Frans tillsammans med Ystadbandet Elias sjunger om Zlatan och Basshunter som sjunger om Boten Anna.

Den sistnämnda gick i lördags rakt upp på Trackslistans andraplats och jag har beslutat att inte tycka om den. Däremot är jag lite svag för den lille sjuårige Frans, men det orkar jag inte försvara just nu.

För de som inte känner till ordet "bot" (från ordet robot) så är detta alltså en dataterm för ett sorts automagiskt program som till exempel kan programmeras att spela nätpoker, susa runt på nätet och skriva Heja Broberg! i alla tillgängliga gästböcker eller som i fallet med Boten Anna, är en förmodad "simulerad person" som på chatkanaler är programmerad till att till exempel sparka ut (kicka) folk som använder fula ord och ser till att störande personer inte får tillträde igen (bannar).

Nu till det intressanta i kråksången. Jag träffade mina första bottar när jag provade IRC för första gången för cirka tio år sedan och jag har alltid kallat dem "båttar". Det vill säga att rimmet "Jag känner en bot. Hon är hot!" skulle funka bra. Jag tror faktiskt aldrig jag hört något annat uttal.

Så läser jag då på nätet att det gjorts en parodilåt, som tar upp just det faktum att det inte heter "båt" och jag laddar glatt ner den. Döm om min förvåning när denne skojare istället tycker att det heter "boot" med samma uttal som i svenskans bot och bättring!

Det finns alltså en bunt glada IRC- och Quakefantaster från flydda da'r som tycker min ståndpunkt är alldeles hejdlöst rolig. Hur kan man irritera sig på att killen sjunger om en "båt" istället för en "bått" när alla som var med från början vet att det heter "bot"?

Men jag är inte övertygad, jag röstar för att det alltid hetat "bått"!

Låtlänk: Perrra - Det heter faktiskt B O T

1 Comments:

At 17 juni, 2006 09:43, Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig! :-) Dessutom blir titeln på låten Båten Anna roligare då...

 

Skicka en kommentar

<< Home