Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

lördag, juli 01, 2006

Kommunbotten

Mitt älskade Söderhamn brukar sällan vinna några priser för "Bästa Stad". Snarare får den stackars staden dras med en massa negativa epitet.

Ett tag hade vi t ex "flest amfetamintabletter per innevånare" och var "den enda småstaden med en egen narkotikarotel". Sedan var vi "Sveriges Detroit" med alldeles för hög kriminalitet och så lade de ner vår flygflottilj och vårt sjukhus och blev även en stad med ännu högre arbetslöshet och dålig omsorg.

Så när idag Aftonbladet berättar att tidningen Fokus gjort en lista på Sveriges 290 kommuner utifrån 30 kriterier, så blir jag inte så överraskad när jag hittar Söderhamn på plats 285. Bor man i Söderhamn, så kan man dock trösta sig med att det finns fem kommuner där det hade varit ännu värre att uppehålla sig, nämligen Munkfors, Lilla Edet, Mellerud, Motala och Ljusnarsberg.

Det hela känns faktiskt rätt hoppfullt i all sin misär. För Söderhamn är en underbar stad med underbara människor och jag har alltid trivts riktigt, riktigt bra där. Är det så att nästan alla kommuner i Sverige är bättre att bo på, så skulle jag kunna stormtrivas precis var som helst!