Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

fredag, augusti 19, 2005

Månlandningar

För cirka fem år sedan gjorde FOX en dokumentär om några som tror att vi aldrig varit på månen. Jag såg programmet igår och som vanligt blir det kortslutning i hjärnan när jag försöker bestämma mig slutgiltigt för om jag tror på månlandningarna eller ej.

Antingen lyckades USA landa med sitt Apollo-program inte mindre än sex gånger mellan åren 1969-1972 (vilket känns lite väl lyckosamt när man betänker det otroliga projektet, dåtidens teknik och hur mycket som kan gå snett) eller så fick USA för sig att fejka månlandningar med risk för att bli upptäckta och gjorda till åtlöje inför hela världen. Inget av de två alternativen känns helt okej.

Jag skulle behöva mer hjälp i mitt beslut och det finns ju förstås vansinnigt mycket information att tillgå på nätet. Ian Goddard och Jim Scotti tar sig an dokumentären och presenterar motbevis på alla punkter. Ett mer detaljerat försök att "avslöja bluffen" görs av Dave Cosnette och RedZero har i sin tur samlat information som stödjer NASA.

Tyvärr hjälper det mig inte att ta ställning, men det är rolig läsning.