Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

fredag, november 25, 2005

Efternamn

En god vän har nyligen bytt efternamn. Han har valt ett gammalt släktnamn, vilket är ett av tre möjliga sätt att förnya sin plats i telefonkatalogen på.

När man väljer ett släktnamn måste det ha funnits i "minst två generationer i rakt nedstigande led under de senaste hundra åren". Det gör att jag inte får återta något av släktens mer skojiga namn (typ Bodou, Burgraf, Cochois, Magnette, Uhrväder eller Uppelin) utan får nöja mig med att välja mellan Jonsson, Nordling eller Hagberg.

Eller så kan man skapa sig ett alldeles unikt släktnamn. Man kan få hjälp med det hos PRV. Vad sägs om t ex Pileling eller Huldbygd?

Man kan också välja att skapa sig ett eget son/dotter-namn utifrån ett sina föräldrars förnamn. Efter att min företagsamma farfars far lämnade Värmland för att söka lyckan i Hälsingland så fick han sex barn, varav fyra söner - Robert, Frans, Knut och min farfar Fritz. De övriga syskonens barn bytte namn på nyss nämnda vis. Jag har följdaktligen en bunt släktingar som heter Robertsson, Fransson och Knutsson. Hade vår gren inte brutit sig ur den pakten hade jag hetat Fritzson. Men även om det är försent att ändra på det nu, så står det ju mig fritt att använda samma taktik. En snabb sökning på Google och Eniro visar att jag har goda chanser att på det viset bli världens enda Connydotter.

2 Comments:

At 06 december, 2005 09:19, Blogger Fredrik Persson said...

En intressant namnanekdot är att den professionella pokerspelaren Chris Moneymaker INTE har bytt till sig sitt efternamn.

 
At 12 december, 2008 21:10, Blogger connydotter said...

Hej Lollo!
Ledsen att behöva meddela att jag hetat connydotter (sedan 1993...) så du blir inte först men det är ett ganska ovanligt och trevligt namn som jag gärna delar med någon...
Anna Connydotter

 

Skicka en kommentar

<< Home