Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

fredag, oktober 21, 2005

Kuddkvävning

Apropå TV-serier så såg jag igår en klassisk kuddkvävarscen. Ni vet, en man sitter vid sänkanten och ser lite fundersam ut och sedan tar han en närbelägen kudde och placerar den över ansiktet på en fridfullt sovande kvinna och så fäktar hon runt lite med armarna i tio sekunder och mannen tar sedan bort kudden och ser plågad ut efter att ha dödat någon han egentligen älskar. En variant finns också, och i den så är den kuddkvävde medvetslös och ligger på sjukhus när han eller hon får kudden över sig.

Det här har stört mig ända sedan barnsben. Flera av mina nära och kära har fått försöka kväva mig med kuddar genom åren, men jag har fortfarande inte ens varit i närheten av att tappa andan. Fast man får lite ont över näsryggen.

Kuddar är tydligen inte så tätt packade att det inte kommer in lite luft i dem. Och små enkla vridningar av huvudet gör att kuddkvävaren inte kan täppa till överallt. Jag säger inte att man inte skulle tuppa av av koldioxidförgiftning om man låg och andades rakt in i en kudde en längre tid och jag är medveten om att scenerna är nedklippta så det egentligen är tänkt att förflyta längre tid än tio sekunder, men det vore fyrahundra gånger lättare att kväva någon genom att hålla för deras näsa och mun med händerna.

Efter lite experiment märker jag att min sambo faktiskt har en ganska bra kuddkvävarkudde. Det är en gammal dunkudde, eller kvalsterkudde som jag kallar dem, och den känns faktiskt lite som att få en degklump över ansiktet. Och chansen ökar ju också om man riskerar få andnöd av en allergisk chock.

2 Comments:

At 21 oktober, 2005 13:58, Blogger Fredrik Persson said...

En annan grej man kan fundera på är hur man låser upp dörrar med kreditkort. Det funkar väl inte heller? Om man inte har kreditkort med inbyggd diamantsåg förstås.

 
At 23 oktober, 2005 20:07, Anonymous Anonym said...

Åh så skönt att det är nån mer än jag som har gjort kuddkvävarexperiment :) Jag har också förgäves försökt komma på hur det kommer sig att personerna faktiskt dör. Till och med de lite skröpligare varianterna som ligger på sjukhus.

Nej tacka vet jag en rejäl plastpåse över huvudet som i "Igby goes down" :)

/Anna

 

Skicka en kommentar

<< Home