Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

söndag, december 15, 2013

Fläcktest

Det kom en utmaning från Vanish via Buzzador. De skickade med en tygbit som man uppmanades fläcka ner av hjärtans lust, och sedan skulle man se om Vanish klarade av att säga farväl till fläckarna. Jag gillar tester, så här kommer en rapport från mitt första och enda fläcktest.

Tygbiten som kom med varorna var tyvärr gjord av väldigt tunna, syntetiska, blanka textilfibrer och inte alls särskilt lik de tygbitar som återfinns i min tvättkorg, så jag kompletterade testuppsättningen med en bit av sonens gamla gröna Toy Story-tröja som tappat halva trycket.

 

Barnen hjälpte mig fläcka ner tygbitarna med kaffe och te och rödvin och soya (vilket jag anade skulle kunna ge värst fläckar på den vita biten) och olivolja (som jag trodde skulle fästa bäst på den gröna tygbiten) och sedan förbättrade vi resultatet med bland annat ketchup, juice, concealer och läppglans.

 

 Fläckarna fick ligga och torka in över natten.

 

Fläckarna sprayades med Vanish Oxi Action Spray "för effektiv förhandling". Tyvärr hade de inte skickat med någon Vanish Gel, så jag kunde inte specialbehandla sminkfläckarna med detta. I produktguiden stod det annars att det hade varit den bästa lösningen.

 

Efter detta gnuggade jag in bitarna med Vanish Oxi Action Pulver och blötlade sedan tygbitarna i detta. Där fick de ligga och gossa sig ganska länge innan jag slängde in dem i tvättmaskinen tillsammans med likasinnad tvätt på ett 60 graders-program. Jag tog mitt vanliga tvättmedel blandat med en skopa Vanish Oxi Action
Pulver.

 

 Och titta, fläckarna försvann nästan helt! Det enda spår som blev kvar på den gröna lappen var en fläck av ett läppglans med mintsmak (se högst upp på tygbiten). Den vita lappen var fläckvis svagt offwhite efter kaffet och teet, men då fick man titta väldigt noga, så Vanish får klart godkänt!