Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

söndag, november 09, 2008

Ny mobil - Utan pekskärm

Xperia är den första mobilen som väljs bort. Jag är nämligen helt säker på att jag inte gillar pekskärmar. Ju längre jag kan undvika dessa desto bättre.

En praktisk orsak: Pekskärmsmobiler blir större och tjockare. Dessutom finns det oftast något sorts pekdon som man riskerar tappa bort. Och tro mig, finns det något i min närhet som går att förlägga så kommer jag att göra det.

En attitydfråga: Jag känner mig extremt fjompig när jag använder de pyttesmå pekskärmarna som sitter på en mobil. I PC för allas recension av Samsungs Omnia skriver de att
I ett försök att kännas lite fashion har Samsung gjort en läppstiftslik teleskoppenna som inte skjuts in och göms i telefonen utan är tänkt ska dingla i ett snöre på vänster sida.
och den designen speglar min syn på pekandet. En manlig kollega som är en ivrig användare av sin pekskärmsmobil får mig alltid att le vid fikapauserna. Att se denna stora, rätt brutala karl sitta och dutta på sin pekskärm är ungefär lika kontrastfyllt som om han hade suttit där och tagit på sig läppstift. Klart att stora brutala karlar är i sin fulla rätt att sitta på fikat och ta på sig läppstift, men jag tänker alltså själv inte göra det.

En ekonomisk fråga: Eftersom det jag förväntar mig av en mobil fungerar precis lika bra med eller utan pekskärm, så känns det onödigt att betala för något jag inte behöver.

Sådär, bara 26 telefoner kvar att välja bland.