Lollos Nyhetsblogg

Ett komplement till Lollos Nyhetsbrev. Rörigare, men kanske roligare?

söndag, juni 12, 2005

Boktips: Predikanten

Jag älskar deckare av alla de slag. Helst ska de vara klassiska pusseldeckare, men det slinker även ner hårdkokta thrillers eller typiska kriminalromaner utan pardon.

Predikanten av Camilla Läckberg var den senaste boken jag fick från Pocketklubben och jag fick stifta bekantskap med en för mig hittills okänd genre - en polisroman skriven av någon som verkar ha nästan exakt samma bild av omvärlden som jag. Förklaringen till detta gavs på baksidan av boken. Författaren är tjej, akademiker, låt vara civilekonom, och i min egen ålder.

Själva deckargåtan är inte så oäven och för egen del hade det inte ens gjort något om den hade varit sämre. Det var ändå mest trivsamt att hitta så mycket tankar att känna igen och hennes persongalleri andas precis lagom mycket karikatyr för att vara roligt och ändå trovärdigt.

Predikanten är Camilla Läckbergs andra deckare.
Den första hette Isprinsessan och den har jag ännu inte läst.